دفتر حقوقی پارسای

وکیل پایه یک دادگستری - وکیل خانواده - وکیل حقوقی - وکیل کیفری

دفتر حقوقی پارسای

وکیل پایه یک دادگستری - وکیل خانواده - وکیل حقوقی - وکیل کیفری

مراحل طلاق توافقی با وکیل

مشاوره حقوقی طلاق توافقی به صورت تلفنی رایگان است.

1-    مراحل انجام طلاق توافقی و مدت زمان انجام طلاق توافقی از ابتدا تا انتها توسط وکیل طلاق توافقی گروه وکلای پارسای در شهر تهران 3 الی 4 روز کاری  طول می کشد.

2-    مراحل گرفتن طلاق توافقی از ثبت در دفتر الکترونیک قضایی تا صدور رای طلاق توافقی بدون حضور زوجین انجام می شود مگر این که یکی از زن یا شوهر تمایل به حضور در دادگاه داشته باشند.

3-    در خصوص مراحل طلاق توافقی با وکیل باید به این نکته توجه کرد که یک وکیل نمی تواند همزمان وکالت زن و شوهر را در پرونده طلاق توافقی قبول کند و چنین امری امکان پذیر نیست در این موارد دو وکیل از گروه وکلای پارسای،وکالت طلاق توافقی زوجین را بر عهده می گیرد.

4-    انجام مراحل طلاق توافقی با وکیل اجباری نیست ولی واضح است که بودن وکیل مزایای فراوانی دارد.

5-    مراحل طلاق توافقی در محضر هم پس از صدور رای طلاق توافقی که به گواهی عدم امکان سازش معروف است بدون حضور زوجین امکان پذیر است. وکیل با مراجعه به دفتر رسمی طلاق و با دادن وکالت به سر دفتر و امضاء دفاتر طلاق، طلاقنامه و شناسنامه مهر خورده زوجین را دریافت می کند.

6-    پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی،دادخواست به دادگاه فرستاده می شود و پس از تعیین شعبه توسط معاون ارجاع مجتمع قضایی خانواده (دادگاه خانواده) از سوی دادگاه پیامکی حاوی شماره پرونده و شعبه ارجاع می گردد. با توجه به این که معمولا پیامک دادگاه با تاخیر ارسال می شود بهتر است با کد رهگیری دادخواست ثبت شده به سایت عدل ایران قسمت پیگیری و دادخواست مراجعه کنید تا از شعبه دادخواست طلاق توافقی ارجاع شده مطلع گردید.

7-    در مرحله بعد با مراجعه زوجین یا وکلای آن ها به دادگاه، اگر زوجه دوشیزه باشد باید یک قطعه عکس همراه داشته باشد تا دادگاه او را به پزشکی قانونی به جهت معاینه بکارت معرفی کند. در شهر تهران مراجعه به پزشکی قانونی برای خانم هایی که اظهار می دارند که باکره می باشند الزامی است.

8-    مرحله بعدی از مراحل طلاق توافقی در دادگاه، معرفی زوجین یا وکلای آن ها به واحد مشاوره است. واحد مشاوره در بعضی از شهر ها در بهزیستی می باشد ولی در شهر تهران در هر مجتمع قضایی واحد مشاوره تاسیس شده است. در صورت بودن وکیل و عدم تمایل زوجین مرحله مشاوره دادگاه هم بدون حضور ایشان و توسط وکیل انجام خواهد شد.

9-    مرحله بعد حضور نزد قاضی شعبه و امضاء صورتجلسه دادگاه است. پس از آن باید منتظر ماند تا رای دادگاه تایپ شود و به امضاء قاضی شعبه برسد. مرسوم است که رای طلاق توافقی به صورت حضوری به زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه ابلاغ می شود و ایشان در ذیل آن می نویسند که اعتراضی ندارند و حق تجدید نظر و فرجام خواهی را ساقط می کنند.

10-           با صدور گواهی عدم امکان سازش و قطعیت آن مرحله بعدی مراجعه به دفتر طلاق است همانطور که می دانید مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه است.

11-           در تمام مراحل طلاق توافقی در دادگاه حضور زوجین یا وکلای آن ها الزامی است و در صورت پشیمانی یکی از آن ها تا قبل از صدور رای، پرونده بسته خواهد شد. بنابراین توافق زوجین از ابتدا تا انتها می بایستی حفظ شود.

12-           اگر زنی دوشیزه یا یائسه نباشد برای ثبت طلاق نیاز به آزمایش عدم بارداری است که امکان اخذ آن از هر بیمارستان یا آزمایشگاهی (خصوصی یا دولتی) بلامانع است.باردار بودن مانع از ثبت طلاق نیست.

13-           یکی از مراحل طلاق توافقی ثبت توافق های زن و شوهر در مورد مهریه، حضانت، نفقه، جهیزیه و اجرت المثل است. رویه به این صورت است که وکیل قبل از دادخواست و با مراجعه زوجین توافقات آن ها را صورتجلسه می کند توافقنامه طلاق توافقی تنظیم می کند و به امضاء زوجین می رساند. بدیهی است که متن توافقنامه طلاق توافقی در رای دادگاه انعکاس پیدا می کند. در دادگاه نیز نزد مشاور و همچنین نزد قاضی توافقات زوجین صورتجلسه می شود.

14-           مدارک لازم برای طلاق توافقی

15-           هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

وکیل طلاق توافقی     09122547699 - 44033677

 

منبع: مراحل طلاق توافقی با وکیل

بخشیدن مهریه و هر آنچه در خصوص آن باید بدانید

برای مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری با شماره های زیر تماس بگیرید.

09122547699 - 44033677

بسیار دیده ایم که زنی با توجه به شرایط زندگی ترجیح داده است که تمام یا قسمتی از مهریه خود را پس از ازدواج به شوهر ببخشد حال سوال این است که امکان رجوع برای زن به آنچه بخشیده وجود دارد؟ و نحوه بخشیدن مهریه به چه صورت است؟

1- اگر زن سندی (نوشته ای) به زوج داده باشد و اقرار به دریافت مهریه کرده باشد کار بسیار دشوار است زیرا ادعای بعدی زن انکار بعد از اقرار محسوب می شود که در محاکم مسموع نیست مثلا دیده شده است که زوجین به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده اند و زن سند اقرار نامه مهریه را امضاء کرده است در این حالت مهریه دریافت شده محسوب او می شود و ادعای بعدی نگرفتن مهریه پذیرفته نمی شود مگر این که زن ثابت کند که اقرار او فاسد یا مبنی بر اشتباه و غلط بوده است. (ماده 1277 قانون مدنی)

2- حالت دوم به اصطلاح حقوقی این است که زوجه (زن) ذمه مرد را از مهریه ای که بدهکار است بری کند که به آن ابراء می گویند اگر نوشته یا همان سندی که زوجه به زوج می دهد خواه رسمی یا عادی، دلالت بر ابرار ذمه کند دیگر از جانب زوجه امکان رجوع وجود ندارد. ماده 289 قانون مدنی: « ابرا عبارت از این است که دائن از حق خود به اختیار صرف نظر نماید.»

3-  اگر مهریه در قالب عقد صلح در عوض چیزی صلح شده باشد، امکان رجوع برای زوجه وجود ندارد.

4- اگر سندی (نوشته ای) بین زوجین رد و بدل شود مبنی بر این که با توافق مهریه مندرج در عقدنامه را کم یا زیاد کرده اند حسب نظریه شورای نگهبان این افزایش یا کاهش مهریه غیر شرعی محسوب می شود و بلا اثر است.

5-  اگر بخشش مهریه در قالب بذل تمام یا قسمتی از مهریه در طلاق خلع باشد زوجه در ایام عده می تواند به آنچه بذل کرده است رجوع کند فرض کنید طلاق توافقی بوده و زوجه تمام مهریه را در قبال طلاق بذل کرده است در ایام زوجه می تواند با مراجعه به دفترخانه ای که صیغه طلاق را خوانده است طی درخواستی رجوع به مابذل کند. این رجوع در صورتی است که زن عده داشته باشد یعنی باکره یا یائسه نباشد. (رجوع به مهریه پس از طلاق توافقی)

6-  فرض دیگر که شایع هم می باشد این است که زن طی نوشته ای خواه در دفتر اسناد رسمی و یا در نوشته ای (سند) عادی مهریه را به زوج ببخشد و به اصطلاح حقوقی هبه کند در این حالت در رویه قضایی کمی اختلاف نظر است عده ای از قضات معتقدند با عنایت به مقررات هبه، زوجه به عنوان واهب می تواند به آنچه بخشیده (عین موهبه) با باقی بودن عین آن ها رجوع کند و آرایی هم در این خصوص صادر شده است در مقابل عده ای دیگر معتقدند به استناد ماده 806 قانون مدنی: « هر گاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد» در خصوص مهریه های که وجه نقد است به نظر می رسد در عدم امکان رجوع از آن اتفاق نظر وجود دارد زیرا کلی فی الذمه است و هبه در عین مصداق دارد فقط محل اختلاف امکان رجوع از هبه (بخشیدن) مهریه ای مثل سکه به خودرو و ملک شخصی است البته به نظر ما سکه نیز کلی فی الذمه است و مشمول ماده 806 قانون مدنی است. (رجوع از هبه مهریه)

7- چه برای دریافت، ابراء و یا هبه مطلقا نیازی به اجازه پدر زوجه نیست و این که بعضی از دفاتر اسناد رسمی اصرار می کنند فقط در صورت بودن نزدیکان درجه یک زن حاضر به تنظیم سند می باشند برای این است که مصلحت اندیش شرایط زن و خودشان را می کنند وگرنه منع قانونی وجود ندارد.

8-  به نظر اگر زوجه در یک برگ عادی به تعبیر حقوقی سند عادی مهریه را ببخشد یا ذمه شوهر را ابرا ء کند و ... به ضرر او در دادگاه این امضاء سندیت داشته باشد اگر چه که بهتر است در این خصوص سند رسمی تنظیم گردد. (ماده 1291 قانون مدنی)

9-  سوال می شود اگر از زن در یک برگه سفید امضاء اخذ شود آیا می توان بعدا در بالای آن نوشته شود که زن مهریه را بخشیده است یا خیر؟ اول این که هرگز ما چنین توصیه ای به کسی نمی کنیم مهریه حق شرعی و قانونی یک زن است و هم اوست که می تواند با رضایت و صلاحدید از حق خود عدول و گذشت نماید اما در مقام جواب این پرسش حقوقی بهتر است به این لینک مراجعه کرده و به تفصیل در خصوص آن مطالعه نمایید.


وکیل متخصص مهریه و طلاق     09122547699– 44033677


منبع: بخشیدن مهریه و  هر آنچه در خصوص آن باید بدانید

مراحل طلاق از طرف مرد و توضیحات وکیل خانواده

در این مختصر سعی شده است در بهترین و کوتاه ترین جملات، مراحل طلاق از طرف مرد توضیح داده شود.

1- بر طبق ماده 1133 قانون مدنی اختیار طلاق با مرد است و اوست که می تواند حتی بدون دلیل موجه، دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند.

2- سوال می شود که آیا عدم رضایت زن (زوجه) تاثیری در پرونده روند طلاق از جانب مرد دارد؟جواب منفی است به این توضیح که عدم رضایت و موافقت زن تنها می تواند پروسه طلاق از جانب مرد را طولانی کند ولی امکان جلوگیری از صدور حکم طلاق را ندارد.

3- رأیی که دادگاه پس از دادخواست طلاق از طرف مرد صادر می کند گوهی عدم امکان سازش نام دارد و مرد 3 ماه فرصت دارد تا برای اجرای رای دادگاه و ثبت طلاق به دفترخانه طلاق مراجعه کند در غیر این صورت رای صادره از درجه اعتبار ساقط می شود.

4- پرونده طلاق چه خواهان آن مرد باشد چه زن، در صورت اعتراض پرونده ای سه مرحله ای است یعنی دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور که با اعتراض زن حتی اگر اعتراض غیر موجه باشد، روند طلاق تا یک سال نیز به طول می انجامد لذا مدت زمان طلاق از طرف مرد بستگی کامل به اعتراض طرفین خصوصا زن دارد که ممکن است از 3 ماه تا 1 سال به طول بیانجامد.

5- در هر طلاقی مثل طلاق توافقی، طلاق از جانب مرد یا طلاق از جانب زن، بر طبق ماده 29 قانون حمایت خانواده قاضی دادگاه خانواده مکلف است نسبت به مهریه، اجرت المثل، نفقه و حضانت فرزندان، ملاقات و نفقه آن ها تعیین تکلیف کند.

6- در مراحل پرونده طلاق از طرف مرد، دادگاه مکلف است که به هر یک زوجین ابلاغ فرستاده و با درج مهلت از آن ها بخواهد که داور معرفی کنند.

7- در هیچ فرضی حتی اگر رای غیابی باشد در طلاق از طرف مرد، مهریه زن از بین نمی رود فقط اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد مهریه در هنگام طلاق نصف می گردد.

8- نوع طلاقی که مرد درخواست کننده آن باشد رجعی است یعنی در مدت حدود 3 ماه عده مرد می تواند به زن رجوع کند و طلاق از بین می رود مگر این که زن دوشیزه (باکره) یا یائسه باشد که در این موارد طلاق بائن است و امکان رجوع وجود ندارد.

9- مستفاد از قانون حمایت خانواده جدید و نسخ عمده مواد قانونی قانون اصلاح از مقررات مربوط به طلاق در حال حاضر امکان جمع شرط نصف اموال (شرط تنصیف) با اجرت المثل وجود دارد.

10- برای این که بدانید نحله چیست و در چه مواردی در صورت درخواست طلاق از طرف مرد به زن تعلق می گیرد به این لینک مراجعه نمایید.

11- اگر مردی شرط تنصیف مندرج در عقدنامه های چاپی را امضاء کرده باشد علاوه بر مهریه در هنگام طلاق به درخواست خودش، باید تا نصف اموال موجودی را که در ایام زناشویی به دست آورده یا معادل آن را به زوجه واگذار نماید. برای داشتن اطلاعات کامل در خصوص شرط تنصیف اموال توصیه می شود به این لینک مراجعه نمایید.

12- در صورتی که مرد وکیل داشته باشد تمامی مراحل طلاق توسط وکیل و بدون حضور موکل (زوج) انجام خواهد شد.

13- اگر مرد مهریه را پرداخت نکرده باشد و قبلا توسط دادگاه در خصوص رای صادر نشده باشد در حکم طلاق دادگاه ذکر می شود که ثبت طلاق موکل به پرداخت حقوق مالی زوجه از جمله مهریه است حال اگر مهریه عند الاستطاعه باشد پرداخت آن منوط به اثبات استطاعت مالی زوج از سوی زوجه است.

14- اگر مهریه عند المطالبه باشد و قبلا از سوی دادگاه تقسیط نشده باشد مرد می تواند پس از قطعیت حکم طلاق دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه مندرج در دادنامه طلاق (گواهی عدم امکان سازش) را تقدیم دادگاه صادر کننده رای طلاق کند. دادگاه پس از تشکیل جلسه و دعوت از طرفین و استماع اظهارات زن و شوهر و شهادت شهود در خصوص اعسار مرد تصمیم گیری می کند.

15- حضانت فرزندان و نیز نفقه آن ها بر طبق قانون و مصلحت طفل توسط دادگاه تعیین می شود.

16- اثبات رابطه نامشروع زوجه یا سایر تخلفات وی از وظایف زناشویی ارتباطی به مهریه ندارد.

17- در اثنای سیدگی به پرونده طلاق از طرف مرد، زوجین توافق بر سر جدایی و مسائل مرتبط به ان حاصل کنند می توان پرونده را با درخواست طرفین تبدیل به طلاق توافقی کرد.

18- اگر قبلا رای در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت صادر نشده باشد، دادگاه رسیدگی کننده به طلاق از طرف مرد، با تعیین کارشناس اجرت المثل ایام زوجیت زن را تعیین می کند و در ضمن حکم طلاق مرد را موظف به پرداخت آن می کند.

وکیل متخصص طلاق      09122547699 – 44033677

 

طلاق توافقی چگونه است؟

برای گروهی از مردم که آشنایی کافی با مسائل حقوقی را ندارند و یا در نزدیکانشان سابقه طلاق وجود نداشته است سوال پیش می آید که طلاق توافقی چیست؟ و یا این که طلاق توافقی چگونه است؟ در خصوص این سوالات و همچنین طلاق توافقی به چه صورت است؟ اجمالا باید گفت که اصطلاح طلاق توافقی در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده مصوب 1353 وجود نداشت ولی دادگاه خانواده آن را به عنوان خواسته دعوی پذیرفته بود که طلاقی است که زوجین برای طلاق اتفاق نظر دارند و اختلافی در خصوص جدایی و مسائل مربوط به آن مثل مهریه، نفقه، حضانت و ... ندارند اما با تصویب قانون حمایت خانواده 1391 و همچنین آیین نامه مربوط به آن این اصطلاح وجاهت بیشتری پیدا کرد.

در طلاق توافقی همه چیز وابسته به توافق زن و شوهر است هر گاه آن ها به عنوان آخرین راه حل، ادامه زندگی را به مصلحت خود یا فرزندان ندانند دادخواست طلاق توافقی تقدیم دادگاه می کنند. بدیهی است که وقتی زن و شوهر اصرار و توافق بر جدایی داشته باشند دادگاه ها نیز وسواس و حساسیت کمتری نشان می دهند زیرا اختلافی برای طلاق وجود ندارد پس از تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تمام دادخواست ها از جمله دادخواست طلاق توافقی از طریق این دفاتر ثبت می شوند که درخواست طلاق توافقی که باید در قالب دادخواست باشد چه توسط وکیل به جریان بیافتد و یا خود زوجین، مراجعه اولیه برای ثبت دادخواست به این دفاتر الزامی است یکی از محاسن این دفاتر الکترونیک قضایی این است که از شهر های بزرگ می توان برای سایر دادگاه های شهر های دیگر دادخواست داد مثلا می توان از اصفهان دادخواستی که در صلاحیت دادگاه تهران است را ثبت کرد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی عبارت است از عقدنامه، شناسنامه زن و شوهر و کپی کارت ملی آن ها.

اگر وکالت در طلاق (حق طلاق) باشد وجود اصل وکالتنامه نیز الزامی است.

در طلاق توافقی تعیین تکلیف مهریه و حضانت فرزندان بستگی به توافق زن و شوهر دارد ممکن است توافق شده باشد که مهریه به زوجه پرداخت شود و یا این که مقداری از آن پرداخت و باقی مانده بذل گردد و یا این که توافق گردد زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد همه این ها منوط به توافق زن و شوهر می باشد. حضانت فرزندان ملاقات و نفقه آن ها نیز بر همین منوال است و وابسته به توافق آن ها است.

در خصوص مراحل طلاق توافقی و هزینه های آن اگر سوالی داشتید می توانید با ما تماس بگیرید.

در صورت بودن وکیل، مراحل طلاق توافقی بدون حضور زوجین انجام می شود با توجه به این که چند سالی است که مشاوره طلاق توافقی اجباری شده است وکیل می تواند در صورت عدم تمایل زوجین، صورتجلسه مشاوره را امضاء نماید.

در خصوص مدت زمان طلاق توافقی هم در حال حاضر در شهر تهران در بیشتر شعبه های دادگاه خانواده کلیه مراحل آن کمتر از یک هفته انجام می شود.

پس از صدور رای دادگاه که مرسوم به گواهی عدم امکان سازش است زوجین 3 ماه مهلت و فرصت مراجعه به دفتر رسمی طلاق به جهت ثبت طلاق دارند و اگر در مهلت مذکور مراجعه نکنند رای دادگاه از درجه اعتبار خارج است.

در مورد اطلاعات کامل مراحل طلاق توافقی با داشتن حق طلاق به این لینک مراجعه نمایید.

وکیل برای طلاق توافقی     09122547699 - 44033677


منبع: طلاق توافقی چگونه است؟