دفتر حقوقی پارسای

وکیل پایه یک دادگستری - وکیل خانواده - وکیل حقوقی - وکیل کیفری

دفتر حقوقی پارسای

وکیل پایه یک دادگستری - وکیل خانواده - وکیل حقوقی - وکیل کیفری

قانون جدید طلاق و مهریه

طلاق توافقی تا قبل از تصویب قانون حمایت خانواده در سال 1391، هیچ گاه در قانون نیامده بود ولی در رویه دادگاه ها همچون حال حاضر، از پرونده های شایع دادگستری بوده است و طلاقی است که زن و شوهر برای جدایی تفاهم و توافق دارند و در مورد مهریه، حضانت، نفقه و ... اختلافی بین ایشان نیست.

طلاق توافقی که امروزه در دادگاه های خانواده انجام می شود تفاوت زیادی با گذشته پیدا نکرده است فقط از سال 1391 تا کنون قانون گذار مشاوره را برای طلاق توافقی اجباری کرده است بنابراین آنچه بعضی سایت ها یا روزنامه های روز در خصوص قانون جدید طلاق توافقی یا قانون جدید طلاق و مهریه می نویسند مبنای درستی ندارد ولی این را می توان گفت که با توجه به ازدیاد طلاق در کشور، دستگاه قضایی در صدد طولانی کردن مراحل طلاق توافقی است و جای تاسف دارد که هر شعبه دادگاه رویه مخصوص به خود را در رسیدگی به پرونده های طلاق توافقی دارد و روش هر شعبه کاملا سلیقه ای است.

این اختلاف نظر قضات در پرونده های که زن وکالت در طلاق از شوهر دارد دو چندان است جالب است که بعضی از شعب خانواده در تهران اگر زوجه وکالت در طلاق (حق طلاق) از شوهرش داشته باشد و مقداری از مهریه را هم با توجه وکالت در طلاق بخواهد، رای طلاق توافقی صادر نمی کنند! بعضی از شعب اظهار می دارند که زوج (شوهر) برای جلسه مشاوره می بایستی حضور پیدا کند در حالی که به همسرش وکالت در گرفتن وکیل داده است! ...

اما برگردیم به موضوع اصلی، از سال 1391 تا کنون قانون جدیدی در خصوص طلاق توافقی و یا هر طلاق دیگری به تصویب نرسیده است.

در حال حاضر طلاق توافقی توسط وکلای گروه پارسای در کمترین زمان ممکن و با کمترین حق الوکاله بدون نیاز به حضور زوجین انجام می شود.

برای آگاهی از مراحل و شرایط طلاق توافقی و هزینه های آن با ما تماس بگیرید.

44963487 - 09122547699 – 09127923611 – 44033677

 

منبع: قانون جدید طلاق و مهریه

مراحل طلاق دادن زن

در این مختصر سعی شده است در بهترین و کوتاه ترین جملات، مراحل طلاق از طرف مرد توضیح داده شود.

1- بر طبق ماده 1133 قانون مدنی اختیار طلاق با مرد است و اوست که می تواند حتی بدون دلیل موجه، دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند.

2- سوال می شود که آیا عدم رضایت زن (زوجه) تاثیری در پرونده روند طلاق از جانب مرد دارد؟جواب منفی است به این توضیح که عدم رضایت و موافقت زن تنها می تواند پروسه طلاق از جانب مرد را طولانی کند ولی امکان جلوگیری از صدور حکم طلاق را ندارد.

3- رأیی که دادگاه پس از دادخواست طلاق از طرف مرد صادر می کند گوهی عدم امکان سازش نام دارد و مرد 3 ماه فرصت دارد تا برای اجرای رای دادگاه و ثبت طلاق به دفترخانه طلاق مراجعه کند در غیر این صورت رای صادره از درجه اعتبار ساقط می شود.

4- پرونده طلاق چه خواهان آن مرد باشد چه زن، در صورت اعتراض پرونده ای سه مرحله ای است یعنی دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور که با اعتراض زن حتی اگر اعتراض غیر موجه باشد، روند طلاق تا یک سال نیز به طول می انجامد لذا مدت زمان طلاق از طرف مرد بستگی کامل به اعتراض طرفین خصوصا زن دارد که ممکن است از 3 ماه تا 1 سال به طول بیانجامد.

5- در هر طلاقی مثل طلاق توافقی، طلاق از جانب مرد یا طلاق از جانب زن، بر طبق ماده 29 قانون حمایت خانواده قاضی دادگاه خانواده مکلف است نسبت به مهریه، اجرت المثل، نفقه و حضانت فرزندان، ملاقات و نفقه آن ها تعیین تکلیف کند.

6- در مراحل پرونده طلاق از طرف مرد، دادگاه مکلف است که به هر یک زوجین ابلاغ فرستاده و با درج مهلت از آن ها بخواهد که داور معرفی کنند.

7- در هیچ فرضی حتی اگر رای غیابی باشد در طلاق از طرف مرد، مهریه زن از بین نمی رود فقط اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد مهریه در هنگام طلاق نصف می گردد.

8- نوع طلاقی که مرد درخواست کننده آن باشد رجعی است یعنی در مدت حدود 3 ماه عده مرد می تواند به زن رجوع کند و طلاق از بین می رود مگر این که زن دوشیزه (باکره) یا یائسه باشد که در این موارد طلاق بائن است و امکان رجوع وجود ندارد.

9- مستفاد از قانون حمایت خانواده جدید و نسخ عمده مواد قانونی قانون اصلاح از مقررات مربوط به طلاق در حال حاضر امکان جمع شرط نصف اموال (شرط تنصیف) با اجرت المثل وجود دارد.

10- برای این که بدانید نحله چیست و در چه مواردی در صورت درخواست طلاق از طرف مرد (شوهر) به زن تعلق می گیرد به این لینک مراجعه نمایید.

11- اگر مردی شرط تنصیف مندرج در عقدنامه های چاپی را امضاء کرده باشد علاوه بر مهریه در هنگام طلاق به درخواست خودش، باید تا نصف اموال موجودی را که در ایام زناشویی به دست آورده یا معادل آن را به زوجه واگذار نماید. برای داشتن اطلاعات کامل در خصوص شرط تنصیف اموال توصیه می شود به این لینک مراجعه نمایید.

12- در صورتی که مرد وکیل داشته باشد تمامی مراحل طلاق توسط وکیل و بدون حضور موکل (زوج) انجام خواهد شد.

13- اگر مرد مهریه را پرداخت نکرده باشد و قبلا توسط دادگاه در خصوص رای صادر نشده باشد در حکم طلاق دادگاه ذکر می شود که ثبت طلاق موکل به پرداخت حقوق مالی زوجه از جمله مهریه است حال اگر مهریه عند الاستطاعه باشد پرداخت آن منوط به اثبات استطاعت مالی زوج از سوی زوجه است.

14- اگر مهریه عند المطالبه باشد و قبلا از سوی دادگاه تقسیط نشده باشد مرد می تواند پس از قطعیت حکم طلاق دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه مندرج در دادنامه طلاق (گواهی عدم امکان سازش) را تقدیم دادگاه صادر کننده رای طلاق کند. دادگاه پس از تشکیل جلسه و دعوت از طرفین و استماع اظهارات زن و شوهر و شهادت شهود در خصوص اعسار مرد تصمیم گیری می کند.

15- حضانت فرزندان و نیز نفقه آن ها بر طبق قانون و مصلحت طفل توسط دادگاه تعیین می شود.

16- اثبات رابطه نامشروع زوجه یا سایر تخلفات وی از وظایف زناشویی ارتباطی به مهریه ندارد.

17- در اثنای سیدگی به پرونده طلاق از طرف مرد، زوجین توافق بر سر جدایی و مسائل مرتبط به ان حاصل کنند می توان پرونده را با درخواست طرفین تبدیل به طلاق توافقی کرد.

18- اگر قبلا رای در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت صادر نشده باشد، دادگاه رسیدگی کننده به طلاق از طرف مرد، با تعیین کارشناس اجرت المثل ایام زوجیت زن را تعیین می کند و در ضمن حکم طلاق مرد را موظف به پرداخت آن می کند.

وکیل متخصص طلاق      44963487 - 09122547699 – 09127923611 – 44033677

 

منبع: مراحل طلاق دادن زن

حق طلاق مرد

با توجه به کثرت سوال در خصوص طلاق به درخواست مرد و سوال توأمان که اگر زن طلاق نخواهد تکلیف چیست؟ باید به این نکات توجه کرد که اولا در قوانین جاری کشور طلاق در اختیار شوهر است و او می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده و دادن دادخواست طلاق همسرش را طلاق بدهد. در این خصوص رضایت زن شرط نیست یعنی اگر زن طلاق نخواهد ولی مرد اصرار به آن داشته باشد در نهایت دادگاه ناگزیر به صدور حکم طلاق می باشد.

اما این که در مراحل طلاق دادن زن حائز اهمیت است حقوق مالی زوجه است که دادگاه رسیدگی کننده به طلاق مکلف در ضمن رای طلاق نسبت به آن ها تعیین تکلیف کند. مواردی مثل شرط تنصیف اموال، مهریه، اجرت المثل، حضانت، نفقه و نحله.

چه بسیار شاهد دادنامه های طلاق بوده ایم که رای طلاق صادر شده است ولی مرد به دلیل عدم توانایی نتوانسته رای طلاق را اجرا کند اما در مورد مدت زمان طلاق از طرف مرد کاملا بستگی به دادگاه رسیدگی کننده و از همه مهمتر اعتراض یا عدم اعتراض زوجه دارد با این توضیح که مراحل دادخواست طلاق از طرف مرد 3 مرحله ای است و شامل دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور می شود و اگر زنی مخالف طلاق باشد می تواند پرونده را تا رای نهایی دیوان عالی کشور طولانی کند. سوال می شود که آیا اعتراض زن موثر است در رای طلاق ؟

در جواب گفته می شود که چون اصل طلاق در اختیار مرد است رای صادر می گردد ولی مسائل مالی و غیر مالی در ارتباط با زوجیت ممکن است در دادگاه بالاتر به دلایلی نقض گردد.

توصیه می شود مطالبی را که با رنگ آبی در چند خط پیش مشخص شده و همچنین ذیل صفحه، لینک شده است را برای داشتن اطلاعات کامل مطالعه کنید و یا در صورت تمایل با ما تماس بگیرید.

وکیل متخصص طلاق     44963487 - 09122547699 – 09127923611 – 44033677


منبع: حق طلاق مرد

وکیل خانواده غرب تهران

بی شک یکی از مهمترین و خوش نام ترین گروه های وکلای دادگستری در تهران، خاصه در غرب تهران گروه وکلای پارسای است.

این گروه متشکل از وکلای پایه یک خانم و آقا سال هاست که متمرکز به دعاوی خانوادگی می باشند و به صورت حرفه ای تعداد بی شماری پرونده های طلاق توافقی، طلاق از جانب زوج، طلاق از جانب زوجه و ... در دادگاه های خانواده تهران و کرج داشته اند. مفتخریم که کوشیده ایم که زوجین بسیاری را به آشتی و ادامه زندگی مشترک سوق دهیم و در صورت عدم حصول نتیجه در پی احقاق حقوق موکلمان تلاش فراوان کرده ایم.

وکیل طلاق

امروزه بر کسی پوشیده نیست که دعاوی طلاق، با توجه به حساسیت اجتماعی، مالی و روحی برای زوجین از مهمترین دعاوی دادگستری است که لزوم تجربه و علم توأمان را از جانب وکیل طلاق می طلبد.

با توجه به مراجعات فراوان از مشاوره برای شهرستان ها معذوریم و برای ساکنین تهران و کرج نیز در حد سوالات کوتاه و مختصر مشاوره حقوقی تلفنی رایگان است.

برای اعطای وکالت و مشاوره حقوقی از ساعت 10 الی 8 شب می توانند با تلفن های دفتر تماس حاصل کنید. از پذیرش سایر پرونده ها به غیر از دعاوی خانوادگی معذوریم.

بهترین وکیل خانواده غرب تهران   09127923611 – 09122547699 – 44033677 – 44963487

 

منبع: وکیل خانواده غرب تهران

مراحل طلاق از طرف زن

بی تردید سخت ترین و مهم ترین پرونده خانوادگی در دستگاه قضا، طلاق از طرف زن است. می دانیم که بر طبق قانون مدنی و مقررات فقهی، طلاق در اختیار مرد است و زن تنها با داشتن دلیل موجه و اثبات آن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند مگر این که طلاق توافقی باشد که از بحث ما خارج است.

به عنوان وکیل که سال ها تجربه در دعاوی خانوادگی دارد توصیه اکید می شود که دادخواست طلاق از طرف زن را بدون وکیل شروع نکنید و لااقل در این خصوص قبل از هر اقدامی با وکیل مجرب طلاق مشورت کنید. شاید لازم باشد قبل از تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه خانواده، دادخواست مرتبط دیگری به عنوان مقدمه ثبت شود و تا حصول نتیجه آن، ثبت دادخواست طلاق به تعویق افتد.

خوب است بدانید که طلاق از جانب زوجه، پرونده ای 3 مرحله ای محسوب می شود با این توضیح که طرفین (زن و شوهر) می توانند در صورتی که حکم دادگاه اول (بدوی) به ضرر آن ها باشد نسبت به آن در فرجه 20 روز تجدید نظر خواهی کنند بدیهی است که پرونده به دادگاه تجدید نظر استان فرستاده می شود و در ادامه پس از صدور رای توسط شعبه دادگاه تجدید نظر در مهلت 20 روز هر کدام از طرفین که رای به ضرر او باشد می تواند فرجام خواهی کند. در این صورت پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می گردد. باز هم این همه کار نیست چه بسا که دیوان از رای دادگاه تجدید نظر نقض بگیرد و یا نقص کند مجددا پرونده دادگاه تجدید نظر اعاده می شود که در این صورت پس از صدور حکم مجدد از سوی شعبه دادگاه تجدید نظر باز هم امکان فرجام خواهی مجدد مهیا است ....

این مطالب از این رو گفته شد که پرونده طلاق در صورت مقاوت زوجین پرونده ای طولانی است و صبر بسیار می طلبد و اصلا ماهیت آن با عجله سازگار نیست مگر این که طلاق غیابی باشد که زمان کمتری به طول می انجامد.

اما مراحل دادخواست طلاق از زن از تقدیم دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی شروع می شود و مدارک مورد نیاز عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه و داشتن شماره ملی است. پس از ثبت دادخواست طلاق از طرف زن، پرونده به شعبه دادگاه خانواده مربوطه ارجاع می شود. زن می تواند هم در دادگاه خانواده محل اقامت خود و هم دادگاه خانواده محل اقامت شوهر، دادخواست طلاق بدهد.

وکیل متخصص طلاق 9122547699 - 09127923611 - 44033677


منبع: مراحل طلاق از طرف زن